Сценарии за Турция след референдума за конституцията
21 Август 2010
Референдумът за конституционните промени в Турция следващия месец ще бъде ключов тест за процеса на реформи на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) и нейната популярност преди парламентарните избори през 2011 г. Евентуален категоричен вот “да” на референдума на 12 септември 2010 г. ще даде тласък на надеждите на премиера Реджеп Тайип Ердоган за трета поредна изборна победа, докато евентуален вот “не” ще засили политическата нестабилност в страната кандидатка за членство в Европейския съюз. Ето и някои сценарии за изход от референдума:
ОДОБРЯВАНЕ НА РЕФОРМИТЕ СЪС ЗНАЧИТЕЛНО МНОЗИНСТВО
Подкрепата на конституционните реформи със значителна преднина ще укрепи увереността на ПСР по време на подготовката й за кампанията преди изборите през 2011 г. Някои проучвания сочат в тази посока. Финансовите пазари ще приветстват този изход като вот на доверие за усилията на правителството да преструктурира политическата система на Турция, въпреки яростната опозиция на останалите основни партии, според които ПСР просто се опитва да укрепи властта си.
Налице е консенсус, че са необходими промени в конституцията, която е съставена при военен режим. Това може да убеди голям брой колебаещи се избиратели да подкрепят реформите. Една ясна победа за правителството ще даде тласък на амбициите на Турция за членство в ЕС. Перспективите за присъединяване на Турция към ЕС наскоро бяха помрачени заради проблема с разделения остров Кипър. Една категорична победа може да насърчи Ердоган да свика избори преди предвидената дата - юли 2011 г. Той обаче нееднократно е отхвърлял идеята за предсрочни избори.
ОДОБРЯВАНЕ НА РЕФОРМИТЕ С КРЕХКО МНОЗИНСТВО
Пакетът с реформи на ПСР се одобрява с крехко мнозинство, което запазва хода на изискваните от ЕС реформи, но поставя под съмнение нивото на подкрепа за правителството. Ключов въпрос ще бъде разбивката на подкрепата за реформите по партийна линия. Проучванията сочат, че много привърженици на опозиционни партии може да гласуват с “да”, противно на призивите на техните партии.
Някои анкети сигнализираха за намаляване на подкрепата за ПСР и за укрепване на позициите на главната опозиционна Народнорепубликанска партия след назначаването на новия й лидер. Подобен изход може да насърчи правителството да увеличи разходите в опит да си спечели повече подкрепа на изборите. Финансовите пазари ще следят отблизо за такива сигнали, но въпреки това ще се успокоят от одобряването на пакета с реформи. Прокарването на реформите ще позволи на ПСР да отдели повече внимание на други належащи проблеми, като въоръжената борба на кюрдските бойци и търканията с армията заради предполагаеми заговори на военнослужещи, целящи да свалят правителството.
ГЛАСОПОДАВАТЕЛИТЕ ОТХВЪРЛЯТ РЕФОРМИТЕ
Мнозинството от гласоподавателите отхвърлят измененията, нанасяйки удар върху проевропейския процес на реформи на ПСР и перспективите й да си осигури трети последователен управленски мандат. Този резултат ще обезпокои пазарите, което ще породи политическа несигурност. Само едно проучване досега е предвидило възможност за отрицателен вот, което предполага, че това е най-малко вероятният изход.
Това би увеличило вероятността за високи разходи преди изборите с цел да се подпомогне икономическото възстановяване. ПСР ще се бори за политическото си бъдеще, застрашавайки фискалната дисциплина.
Това може да доведе до рязко покачване на инфлацията, което евентуално да предизвика повишаване на основната лихва на централната банка, очаквано през 2011 г.
Спадът на подкрепата за ПСР ще даде възможност да се сформира коалиция с други партии след години на враждебност, което ще изложи на риск перспективите за прокарване на допълнителни реформи. Подобен резултат ще остави открит въпроса как да се реформира конституция, която според единодушното мнение на всички страни се нуждае от промени, ако Турция иска да укрепи демократичния си характер.
По БТА / Портал Турция
Няма коментари:
Публикуване на коментар