Западните медии имат роля в противопоставянето срещу исляма !
Западните медии имат роля в противопоставянето срещу исляма !Главният редактор на един от важните печатни органи сред западните медии, сп. "Икономист", Джон Миклетуайт и представителят на изданието във Вашингтон, Ейдриън Уулдридж, написаха обемен труд, посветен на религията, със заглавие "Бог се върна". В книгата се разглеждат причините за възхода на религията и влиянието на този фактор върху глобалната икономика. Наред с положителните отзиви, книгата получи и остри критики от страна на атеистите. Ето какво мисли главният редактор на "Икономист" Джон Миклетуайт.
Главният редактор на един от важните печатни органи сред западните медии, сп. "Икономист", Джон Миклетуайт и представителят на изданието във Вашингтон, Ейдриън Уулдридж, написаха обемен труд, посветен на религията, със заглавие "Бог се върна". В книгата се разглеждат причините за възхода на религията и влиянието на този фактор върху глобалната икономика. Наред с положителните отзиви, книгата получи и остри критики от страна на атеистите. Ето какво мисли главният редактор на "Икономист" Джон Миклетуайт.
Каква причина може да накара двама журналисти, единият - католик, а другият - атеист, да напишат обемиста и трудоемка книга на сложна тема, каквато е религията?
Най-важният фактор за написването на тази книга бе журналистиката. Впрочем ние планирахме "Американската религия", т.е. да напишем книга за религията в Америка. Но гледайки на темата от по-широк аспект, забелязахме наличието на убеждението, че с времето светът става все по-малко религиозен и повече секуларен, и видяхме, че религията в Америка е изключение от това. Всъщност в световен мащаб важи точно обратното. Все пак това не бе изходната ни точка за написването на книгата, това е изводът, до който стигнахме.
В книгата отбелязвате, че развитието по посока на "връщането към религията" е качествено, а не количествено. Бихте ли обяснили това по-подробно?
Като цяло статистиката сочи, че религията е във възход. Причината да определим този възход като "качествен", а не "количествен", се дължи на факта, че статистическите данни за изследване на религията до голяма степен са сложни и трудни за анализ. От друга страна, тези данни са удобни за преувеличение. Ако някой човек посещава църква, разбира се, това показва, че той е религиозен. Ако някой мюсюлманин ходи на джамия, същото важи и за него. Но всичко това поражда въпроса дали наистина може да се доверяваме или не на тези цифри. Тоест колко души се събират в църква или в джамия? Основната идея тук е следната: налице е впечатляваща цифра относно това колко религиозен е светът, но доколко може да се доверим на тази цифра? Например в Турция това е така; това е страна, в която религията се наблюдава на обществени места.
Често правите препратки към Турция във връзка с модернизацията и исляма. Изтъквате, че европейските лидери, които отново откриват християнската идентичност на Европа, се противопоставят на членството на Турция в Съюза. Има ли Турция шанс да влезе в ЕС?
Да, в книгата направихме доста препратки към Турция във връзка с модернизацията и исляма. В Европа никой не обръща внимание на религиозните хора, открили християнската си идентичност. В основата съществува лицемерно поведение. Хората, които не искат в Конституцията да пише християнство, веднага променят начина си на говорене, когато стане дума за Турция. Смятам, че времето за членството на Турция в ЕС е много интересно и ние, от списание "Икономист", силно подкрепяме нейното членство. Мисля, че съществува солидно мнение, че Турция има проблеми, които трябва да се решат, преди тя да стане членка на Евросъюза. По мое мнение, проблемите вътре в ЕС, които възпрепятстват членството на Турция, са повече, отколкото в самата Турция.
По думите Ви, в Турция е на власт "една открито ислямистка партия", но съдилищата са светски. Как оценявате примера с Турция?
Мисля, че в примера с Турция най-интересното е точно това. По мое мнение Турция предлага един модел за бъдещето на исляма. В Турция може да намерите набожни мюсюлмани, дори може да основете ислямска партия. За тази цел няма нужда от теократична конституция. Това е така и от гледна точка на културата. Мога да посоча пример за това - модерния музей на изкуството, който посетих в Истанбул.
В резултат на изследване на общественото мнение през 2006 г., изготвено по поръчка на "Вашингтон пост" и ЕйБиСи, стана ясно, че 46% от американците имат отрицателно мнение за исляма. Тази статистика е валидна и за западните държави. Смятате ли, че медиите имат роля за въздържаното отношение в западното общество спрямо исляма? Едуард Саид имаше остри критики по този въпрос...
Да, мисля, че медиите изиграха важна роля за това. Това поведение се сля с изказванията на тази тематика на политиците. Медиите преувеличиха някои неща. Става дума и за това, че някои конкретни действия неизбежно породиха у хората отрицателни нагласи спрямо ислямския свят. Това най-ясно се видя след 11 септември. Ако сте американец, концепцията ви за ислямския свят придоби още по-негативен характер на сутринта на 12 септември 2001 г., отколкото на 11 септември. Но това важи и за другата страна. Например причината за недолюбването на Израел от страна на мюсюлманите са методите, с които си служи. Имате право, медиите изиграха важна роля в противопоставянето срещу исляма.
След възхода на религията съвместното и мирно съжителство е възможно
За какво се загатва в заглавието на книгата Ви "Бог се върна", в което има пряка аналогия с идеята на Ницше: дали за свят, в който религиите ще съществуват в мир в резултат на възхода на религиите, или за хаотичен свят, в който преобладават религиозните войни?
Всъщност това заглавие по обикновен начин загатва за завръщането на религията, което според мен не е за омаловажаване. Смятам, че хората избързаха да стигнат до заключението, че "Бог е мъртъв". Бог не представляваше истински смислено измерение в съвременния изказ. Непрекъснато повтарям, че това не е вярно. В съвремието ни хората действат, водени от дълбоко религиозно влияние. Виждаме ефекта от това в личния живот и в политиката. Всъщност религията е част от съвременния изказ, независимо дали ни харесва или не. Ето точно поради тези причини решихме, че заглавието ще представлява интересен пример, който може да се използва. Но в крайна сметка едно заглавие чисто и просто е само заглавие, от тази гледна точка ние можехме да сложим и друго такова, вместо "Бог се върна". Това заглавие ни се стори най-елементарният път, който ни показва какво се случва. След възхода на религията съвместното и мирно съжителство на всички религии е възможно. Възможно е заглавието да загатва и за това. В това отношение може да проверите примера с Америка. САЩ са впечатляващ пример за съвместно и мирно съжителство на всички религии. Там има много и различни религии. Може да сте мюсюлманин, хиндуист, християнин или юдей, може да вярвате в която и да е религия. Всички могат да съществуват заедно и щастливо, но на много места по света това положение създава основа за конфликти.
27 July 2009, Monday
ДЖАН БАХАДЪР ЮДЖЕ
Портал Турция
Няма коментари:
Публикуване на коментар