Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

понеделник, 16 февруари 2009 г.

Сирил Юджи е член на ДПС

Досие

Виж кой съветва пътната агенция

Единият от чуждите консултанти е български гражданин, другият е специалист по железници, а третият има широк кръг от бизнес интереси

Дарина Кахраманова

Въпреки чуждестранните консултанти и честите инспекции строителството на магистрала "Люлин" се бави.

Снимка: ЮЛИЯН САВЧЕВ

През изминалата 2008 г. Национална агенция "Пътна инфраструктура" смени четирима директори, а ако смятаме и Веселин Георгиев - цели пет. Преди да бъде избран сегашният шеф Янко Янков, на тежкия пост за кратко бяха Милош Поцков, Иван Атанасов и Димитър Иванов.

Очевидно да се задържи човек на горещия стол се оказва трудна работа. Вероятно затова вицепремиерът Меглена Плугчиева предложи директорът на агенцията да бъде избран с международен конкурс, макар че засега идеята остана висяща. За сметка на това последният нов директор се сдоби с четирима чуждестранни съветници, които да му дават акъл по най-важните въпроси. Тези консултанти се превърнаха в гордост за агенцията, която по повод и без повод показва чужденците на всяко организирано събитие като гаранция, че корупцията и конфликтите на интереси в пътното ведомство вече са в миналото.

И четиримата експерти са

сключили договори с пътната агенция

и според отдел "Човешки ресурси" всеки от тях съветва в определена област. Германецът Франк Вайндорф е съветник по изоставащия проект за магистрала "Люлин", а неговият сънародник Клаус Дитер Щоле - по планирането, финансирането и строителството на републикански пътища. В договора на испанеца Манел Риера пише, че е "консултант в областта на имидж комуникацията, международните отношения и маркетинга в рамките на Европейската общност".

Най-интересен е четвъртият чужд съветник - нигериецът Сирил Юджи. Самият той твърди, че отговаря за магистрала "Люлин". От пътната агенция засега отказват да съобщят каква е точната формулировка за неговата длъжност и ако вярваме само на Юджи, излиза, че магистрала "Люлин" е най-обгрижваният обект в пътното строителство у нас. Озадачаващ е обаче фактът, че агенцията го представя като чуждестранен консултант:

той е в България от близо трийсет години,

а през 1995 г. получава българско гражданство. Тъмнокожият съветник пристига в София като студент и завършва Химико-технологичния институт, дори защитава докторска дисертация там. Защитава и магистърска степен по публично право и европейски отношения в Софийския университет. След това се занимава с много неща, но нито едно от тях няма връзка с пътното строителство. Работил е като шеф на отдел в металургичен завод в Нигерия. Бил е за около три години в Лондон, където е работил във фирмата "Миликом информейшън сървисиз". У нас Юджи стажува в "Кремиковци" . Има и частен бизнес. Занимава се с доставка на печатна хартия, но както твърди, репресиите от страна на българите го карат да закрие фирмата си. "Ако един чужденец иска да прави бизнес тук и няма връзки с местните хора, не може да успее", убеден е Юджи.

Той развива и активна политическа дейност. През 2001 г. участва в парламентарните избори от листата на ДПС, но не успява да влезе в парламента, защото е на неизбираемото второ място в листата на Догановата партия в софийския 25-и многомандатен район. На всичкото отгоре по същото време вадят досието му и според публикации в пресата е сътрудничил на Шесто управление на Държавна сигурност като агент Семьон.

И сега Сирил Юджи е член на ДПС. Той е лидер на партията в софийските райони "Овча купел", Суходол и Мало Бучино. Чрез квотата на партията попада в Комисията за предоставяне на убежище към президентството, макар че на сайта на Георги Първанов липсва информация кои хора влизат в тази комисия. Самият Сирил твърди, че е и съветник на Първанов по тези въпроси.

Освен към политиката нигериецът проявява интерес и към българския футбол. Той безуспешно се пробва да пласира няколко тъмнокожи играчи у нас. "Заради цвета на кожата им всички врати се оказват затворени", твърди Юджи.

Очевидно този съветник на пътната агенция има доста богата и интересна биография и всестранни интереси. Независимо че никога не се е занимавал с пътно строителство, изглежда убеден, че ще се справи с новото си амплоа. "Всеки инженер може да се нагласи и да изпълнява различен тип работа". Така нигериецът аргументира новите си занимания.

Отворен остава обаче въпросът

за какво точно е назначен Сирил Юджи в пътната агенция,

и то в момент, в който Европейската комисия следи под лупа всичко, което се върши там.

Биографиите на останалите съветници далеч не са толкова шарени, но причините и за тяхното присъствие в агенцията не са особено ясни. Имидж съветникът Манел Риера e изпълнителен директор на испанската консултантска компания "МТМ Grup". Проверка в "Дакси" показва, че компанията е регистрирана в България през 2007 г., но сред дейностите има какво ли не, само не PR или връзки с обществеността - от каквото се твърди, че разбира Риера. "МТМ Grup" се занимава с консултации и анализи, управление на инвестиционни проекти, вътрешна и външна търговия, търговско представителство, недвижими имоти, строителство, ресторантьорство, хотелиерство...

Според пътната агенция Манел Риера е завършил право в Барселона и до 2003 г. е бил съветник на министъра на общественото строителство, министъра на околната среда и министъра на публичната администрация в правителство на Каталуня. От пресцентъра на агенцията допълват, че е бил съветник на много български кметове в областта на стратегическото планиране и инфраструктурата.

Съветникът за магистрала "Люлин" Франк Вайндорф също е завършил право, но опитът му в пътното строителство няма нищо общо с асфалта. Той е бил съветник в немската правна кантора "Хайерман Франке Книп" и старши съветник към Европейската комисия за приватизацията на жп транспорта в Европа и съветник по приватизацията на словенските държавни железници. Изпълнителен директор е и на консултантската агенция "WAS KG Мюлхайм", която работи в областта на екологията и инфраструктурата.

Най-подготвен за пътната агенция, изглежда, е Клаус Дитер Щоле

Това е човекът, докаран у нас от вицепремиера Меглена Плугчиева, който стана съветник по планирането, финансирането и строителството на републикански пътища. В родната си Германия той е бил заместник генерален директор на дирекция "Пътно строителство" в Министерството на транспорта и е отговарял за строителството на магистрали и национални пътища.

Въпреки това остава въпросът какъв е ефектът от дейността на четиримата съветници, които би трябвало да следят за спазване на европейските стандарти. Защото засега видим резултат няма. Шумните скандали покрай договорите, сключени от бившия пътен шеф Веселин Георгиев, не попречиха на фирмите, свързани с брат му, да усвоят десетки милиони. Голяма част от договорите, сключени с "Биндер", "Инмат" и "Инфраструктурни обекти", най-спокойно са били финализирани и разплатени.

Първият по-голям търг - за две отсечки от магистрала "Тракия", се провали с гръм и трясък. Европейската комисия замрази процедурите по избор на изпълнители за трасетата от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Карнобат, независимо че финансирането е от българския бюджет. Кога всъщност ще бъдат избрани изпълнителите и кога ще започне реално строителство, са все въпроси, чийто отговор се отложи за пореден път.

Няма лошо в агенцията да има чуждестранни консултанти. Стига да е ясно кой ги е докарал там, с какво точно се занимават и каква е ползата. Далеч по-важно е обаче всички в това ведомство да си вършат работата по правилата, защото засега няма сигурни доказателства, че това е така, и агенцията все още няма с какво да се похвали.

Юджи: Всеки инженер може да се нагласи на всяка работа

- Господин Юджи, вие сте католик, а през 2001 г. участвахте в изборите от листата на ДПС. Какво прави един католик в ДПС?

- Винаги са ми задавали този въпрос. Аз съм католик от раждането си. Училищата, в които учих в Нигерия, бяха католически и ми дадоха много сериозна основа. Наистина аз не съм мюсюлманин, но отидох в ДПС заради думите "Движение за права и свободи". Само за това, защото, както ви казах, бях много репресиран. И това беше целта - да се боря срещу дискриминацията и расизма.

Ако бях влязъл в НС, когато във Франция, Англия или Италия видеха, че има тъмнокож в българския парламент, щяха да са убедени, че нещата в България са се променили. Ето в Америка вече има тъмнокож президент.

- Как точно станахте съветник на президента по предоставяне на убежище? Как стана това и с какво точно се занимавате там?

- Ами аз попаднах в Комисията по предоставяне на убежище от квотата на ДПС. Това, с което се занимавам, не е секретно, но не ми е разрешено да разкажа. По принцип разглеждаме молбите на всички чужденци, които са подали молба за убежище до президента. Разглеждаме молбите, проверяваме подадените документи и им отговаряме. Изказваме становището си да се даде ли убежище или не.

- Какво точно консултирате пътната агенция, след като сте с металургично образование?

- Подадох молба и ме одобриха. Всеки инженер може да се нагласи и да изпълнява различен тип работа. В момента например проверяваме плащанията, които са направени по проекта за магистрала "Люлин". Когато става дума за цифри и изчисления, няма значение какъв инженер си точно.

Съветникът в пътната агенция Сирил Юджи е координатор на ДПС за районите "Овча купел", Мало Бучино и Суходол.

Снимка: Велислав Николов

сега

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2