Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

понеделник, 30 март 2009 г.

Партия „Прогрес и благоденствие” е отворена за всички етноси

Лидерът на партия “Прогрес и благоденствие” Адриан Палов:

Господин Палов, каква е приничаната да бъде създавана партия като „Прогрес и благоденствие”?

Създаването на партията „Прогрес и благоденствие” е резултат от обстоятелствата на реалния живот. Значителна част от българския народ е болна, бедна и без перспектива. И нещо повече – най-страшното според мен е това, че бездуховността прониква в нашите души и особено в душите на нашите деца, и ние не знаем какво да направим. Така че съществува една всеобща апатия в българския народ, че с честен труд нищо не може да се постигне в тази държава, а мутрите, подпомогнати от служители в различни администрации, ограбват човешкия труд. Ето, тези са основните причини,поради които трябва нещо да се направи. Държавата е абдикирала от българския народ и трябва да се реагира против корупцията, против трафика на наркотици и на жива плът.

Интерпретациите за създаването на тази партия са като за създаване на помашка партия.

В никакъв случай не може да се говори, че се създава помашка паратия. Това веднага може да се види в устава и в програмата ни. Партия „Прогрес и благоденствие” е българска партия, която работи за изграждането на модерно и проспериращо общество. Тя изповядва универсалните ценности, изложени в хартата за основните права на Европейския съюз – човешко достойнство, свобода, равноправие и солидарност.

Откъде идва тогава впечатлението, че става дума за помашка партия?

Впечатлението е оттам, че една много голяма част от учредителите са помаци. Но в никакъв случай не може да се каже, че това е помашка партия. Дори на самото учредяване присъстваха арменци, татари, разбира се българи, турци, цигани. Така че партията е отворена за всички етноси и всеки, който се стреми по някакъв начин да предизвика такъв привкус на етническа партия – греши.

Помаците етнос ли са?

Разбира се, не са. Помаци има, но аз не казвам, че помаците са етнос. Не е доказано. Ако се докаже, тогава някой да го докаже. И тук е голямата грешка на голяма част от журналистите, които казват „помашка партия”. Няма помашки етнос. Как тогава от нещо, което го няма, можеш да направиш нещо?

А каква е причината основната група от учредителите на тази партия да са от помашки произход? Означава ли това, че има някакъв проблем сред помашката общност, който се нуждае от решение и за който българската държава не полага грижи?

Разбира се, българската държава просто е абдикирала от хората, живеещи в планинските и полупланинските региони. На тези хора просто не се обръща никакво внимание. Да вземем част от селското стопанство. Виждате, че животновъдите, млекопроизводителите, постоянно реагират, защото чиновниците в земеделието по един или друг начин ограбват средствата, които идват от европейската общност. Това са средствата, които са заделени именно за онези труженици, които се занимават със земеделие и животновъдство. Трудностите при изкупуването на тютюна. Някои стават просто милионери и милиардери на гърба на онези хора, които стават сутрин в три часа да разсаждат тютюна. А идва време, когато дори не искат да им го изкупуват.

Каква политика трябва да се прилага към помашката общност?

Като към всички граждани на Република България. Преди малко Ви казах, че българската държава е абдикирала от българския народ. Оставила го е на автопилот.

Защо вашата група учредители на партията „Прогрес и благоденствие” не се насочи към някоя от съществуващите партии, а създавате нова?

Защото съществуващите в момента партии обикновено не се обръщат към хора, които са изоставени, а търсят богати и замогнати, за да могат да купуват гласове и да имат средства по време на избори.

Помаците в България изоставена група хора ли са?

Не са изоставена. Казах, че целият български народ, цялата българска нация живее трудно и при мизерни условия, така че не можем да делим коя от етническите или неетническите групи, защото тук мога да Ви кажа торлаци, граовци, шопи и т.н. Не можем да кажем кои са по-зле. Всички са бедни. Но най-лесното е да настройваш определени етноси спрямо други, когато ги обвиняваш, че „ето, виждате ли, за вашето състояние, затова, че вашите деца са гладни и боси, са виновни, да кажем, циганите, турците, помаците, евреите, арменците”.

Вашето рождено име ли е Адриан?

Не. Моето рождено име е Али.

Вие от помашки произход ли сте също?

Вие сте известен журналист и трябва да Ви кажа, че в момента ми задавате един некоректен въпрос.

Не, въпросът не е некоректен, защото не влагам нищо некоректно в него.

Добре. Аз казвам и ще обясня защо. Представяте ли си един уважаващ себе си американски журналист да попита Барак Обама : „Господин Обама, Вие негър ли сте и ще представлявате ли като президент само негрите в Съединените американски щати?”

Не, не. Аз съм чел много внимателно всички книги на Барак Обама и мога да Ви кажа, че той тръгва в обяснението на своята политическа кариера от своя етнически произход и го прави с достойнството на човек, който защитава демократичен принцип. Така че във въпроса ми има не некоректност, а опит да направим предпоставка към един следващ въпрос. За мен е по-скоро важно Вие като човек, който сте част от тази българска гражданска група, да ми кажете как оценявате последната форма на обществено напрежение около тезата за наличие на радикален ислям в община Гърмен.

Според мен в община Гърмен, и във всички части на нашата страна – Родопите, Лудогорието или, където и да е другаде, радикален ислям няма. Това, което се случи в община Гърмен мисля, че е личен проблем, т.е. дори бих казал – конфликт на интереси. Кметът на Гърмен, който в продължение на десетина години е кмет, доминира и иска да ръководи всичко, което става в този регион. Така че не виждам никакъв радикален ислям и няма никакво напрежение, а това са изкуствено създадени ситуации.

В пресата също може да бъде прочетено като информация, че ще се ориентирате за партньорски, а евентиално и коалиционни отношения с десния политически спектър. Изброени са и формации като „Ред, законност и справедливост”, СДС и ДСБ.

Да. Мисля, че не са изброени грешно и нашата ориентация ще бъде център-дясно.

Не се ли чувствате обаче по някакъв начин засегнат от това, което „Ред, законност и справедливост” проведе към хората от Гърмен.

Мисля че, „Ред, законност и справедливост” и в частност Яне Янев, не е провел кампания срещу хората от Гърмен, а директно срещу кмета, който той определя като местен феодал. А ако трябва да бъдем ясни и точни, всички кметове в нашата страна, независимо от това дали са на Гърмен, или на Хасково, или пък на някой от райони в София, те след време се превръщат във феодали. Това е повсеместно. Смятам, че отношението на Яне Янев спрямо този кмет не е отношение към помаците като цяло.

Тук въпросът е, че имаше обвинение тъкмо в радикален ислям, а Вие казвате, че няма радикален ислям.

Всеки един човек, включително и Яне Янев, може да бъде подведен. Така че допустимо е Яне Янев да е подведен, да са му изтъкнати някои неща, но в подкрепа на това негово твърдение няма никакви факти. Докато той има факти, че са направени там да кажем нарушения в даване на концесии или правене на различни договори от страна на кмета. Колкото до твърденията за радикален ислям, самият министър на образованието Даниел Вълчев каза, че са правени проверки и не е установено никакво нарушение.

А имахте ли предварителни разговори с Яне Янев или с лидери на десни партии за намерението си да създадете Ваша формация, която да стане десен партньор?

Не, не съм имал разговори за създаване на партията. Партията е наша инициатива и когато вече тя е факт, можем да пристъпим съответно към преговори и т.н.

Създаването на партията Ви идва след скандалите около Гърмен. Възможно ли е да бъде направена под някаква форма причинно-следствена връзка?

Не, не може да бъде, защото знаете, че според Закона за политическите партии, учредяването на една партия започва с инициативен комитет. Този инициативен комитет, който ние учредихме беше на 28 февруари и той предшестваше този скандал, както Вие го наричате, в Гърмен. След това ние вече обявяваме следващия етап за учредяването – Учредително събрание. Така че няма никаква причинно-следствена връзка Рибново с учредяването на нашата партия.

Ще си партнирате и изобщо ще бъдете ли в някакви отношения с партията на Камен Буров?

Не, нямам контакти с Камен Буров и по никакъв начин няма да си партнираме. Партията на Камен Буров е регионална. Той създаде преди години партия в село Жълтуша, Смолянско и толкова с тази партия. Тя просто не просъществува.

Как гледате в перспектива на един проблем, който така или иначе вече е заявен и това е проблемът на внушението за наличие на помашка нация?

Надявам се, че такъв проблем не съществува - нито за помашка нация, нито за помашки етнос. Само мога да кажа, че помаците са факт. Има ги, а дали ще бъдат етнос или не, това не представлява въпрос, който аз или някой като мен може да реши. Това са исторически доказателства. Това са доказателства, предложени от етнолози. Те да се изказат по този въпрос.

Отворен въпрос ли е това?

Аз не знам. За мен този въпрос не е отворен. Аз не се занимавам с този въпрос. Има други хора, които дори бяха направили една конференция в Гоце Делчев. Аз не пресъствах на нея, но веднага радио „Хоризонт” предаде, че съм присъствал там и нещо повече, че съм бил в диспут с Емил Кошлуков, който също не е бил там.

Всъщност въпросът е дискусионен проблем ли е това?

Аз не съм влизал в дискусия с никого. Ако някой си води дискусии, те са извън мен.

Аз не Ви питам в лично качество и това не е упрек. Въпросът ми е принципен. Подлежи ли на дискусия темата за това дали съществува помашаки етнос?

Нека да се намерят форми. Да кажем един конгрес или една конференция. На тази конференция да вземат отношение компетентни хора, да представят исторически доказателства и тогава вече да се дискутира. Да се намерят хора и средства за да се отиде в различните библиотеки – да кажем в Русия. Да се отиде в Истанбул, в Скопие и да се изнамерят документи. Разбирам Ви, че искате да разясним и другия въпрос – има ли подобни хора като помаците в съседните ни страни като Косово, Македония, Албания, Гърция, Турция и т.н.

Но аз знам отговора и той е, че такива хора има.

Има, разбира се. Аз не отричам.

Какво следва като извод от това?

Казах Ви - нека да мислят тези, които искат да направят да кажем една дискусия, за да обяснят какво е състоянието. Факт е, че преди идването на османлиите – тук на Балканите е имало хора, които са изповядвали исляма. Това го пише дори в една от своите книги българският историк Божидар Димитров. Също така и Ференц Гера – унгарски изследовател. Той казва, че през десети век днешния град Пещера е населяван от хора, които говорят български език и изповядват исляма.

А от това какъв извод правите?

От това правя извода, че тук на Балканите, преди да дойдат османците, е имало хора, които са изповядвали исляма. Но как са дошли, откъде са дошли, по какъв начин са дошли - това не мога да Ви кажа.

Да. Но като лидер вече на политическа партия бихте ли подкрепили една подобна дискусия, която да изясни въпроса за това има ли или не помашки етнос и къде са неговите корени?

Засега не съм мислил по този въпрос. Нека партията бъде регистрирана и тогава ще мислим.

понеделник, 30 март 2009

всекиден

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2