Скандалната чешка инсталация в ЕС се оказа фалшификат
Външно министерство настоя модула с тоалетната, посветен на България, да бъде незабавно отстранен
|
Българската част в "Ентропа" |
Няма българска художничка Елена Джелепова, която "вижда" България като турска тоалетна. Цялата арт инсталация "Ентропа" се оказа фалшификат. Това стана ясно от изявление на чешкия вицепремиер Александър Вондра, публикувано снощи на сайта на чешкото председателство на ЕС. "Бях неприятно изненадан, че автор на "Ентропа" всъщност е Давид Черни и инсталацията не е дело на 27 творци от страните-членки на ЕС", се казва в изявлението. Договорът между чешкото правителство и скандалния автор Черни изрично предвиждал той да привлече за творбата свои колеги от другите страни-членки. Вондра обеща повече подробности в четвъртък, когато би трябвало да се състои официалното откриване на "Ентропа", която е поставена в сградата на Европейския съвет в Брюксел.
В брошурата към "Ентропа" пише, че българската част е дело на Елена Джелепова. Дори са цитирани думи на несъществуващата художничка, че представя България като тоалетна, защото съзнателно търси пубертетска провокация. Някои от другите страни в ЕС също бяха изобразени по скандален начин - особено католическа Полша. Върху нейната територия няколко свещеници забиват знамето на гейовете по аналогия с известната сцена как американски войници забиват знамето на САЩ при битката за Иво Джима.
"Извънредният и пълномощен посланик на Чешката република у нас Мартин Клепетко бе повикан в МВнР за разяснения във връзка с проекта "Ентропа" на чешкото председателство на ЕС", съобщиха вчера от Министерство на външните работи. Директорът на дирекция "Европа II" Никола Калудов изразил възмущението на българската страна от начина на представянето на България в инсталирания панел в сградата на Съвета на ЕС Брюксел. "За нас е извън всякакво съмнение, че представената визия за България е проява на лош вкус и асоциации, което се потвърждава и от коментара на "авторката" в рекламната брошура за изложбата", каза българският дипломат. Никола Калудов подчертал, че българската страна не приема и начина, по който е процедирало председателството на Чехия при подбора на творбите, без да бъде потърсен контакт или да бъдат държани в течение официалните български институции. "Във връзка с това настояваме модулът за България да бъде незабавно отстранен преди официалното откриване на изложбата на 15 януари т.г.," заявил посланик Калудов.
Чешкият посланик проявил разбиране към българската реакция.
Официалното откриване на "Ентропа" в четвъртък може и да не се състои. Тя била изцяло дело на Давид Черни, който и ултра скандален творец. Преди няколко години предизвика бурни коментари с инсталацията "Тялото на Саддам Хюсеин във формалдехид"
Монитор
Общ изглед на фоайето в сградата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел с инсталацията "Ентропа". Идеята на изложбата е всеки художник да представи собствената си страна в съответствие със стереотипите и предубежденията, с които смята, че я приемат.
В централата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел чешкото председателство инициира изложба, озаглавена "Ентропа", която успя да се превърне в провокация още преди официалното си откриване. Всъщност става дума за т. нар. инсталация, посветена на стереотипите при възприемането на облика на отделните страни членки. "Стереотипите са бариери, които могат да бъдат вдигнати", гласи мотото є. Творбите са дело на 27 художници, всеки от които представя собствената си страна в съответствие с предубежденията, с които смята, че я приемат. "Изкуството може да говори тогава, когато думи липсват", твърди авторът на идеята чехът Давид Черни. В съобщението за печата на чешкото председателство вицепремиерът Александър Вондра сочи, че изложбата трябва да бъде приемана като доказателство, че в днешна Европа няма място за цензура.
Скандалното клекало с надпис "Турска тоалетна" представя България в сърцето на Европа. Произведението е на художничката Елена Джелебова.
Германия, представена от Хелмут Бауер, е покрита с мрежа от автостради, които се събират във фигура, удивително подобна на пречупен кръст. Италия в очите на Франческо Зампедрони е футболно игрище, по което тичат облечени в сините екипи на националния отбор футболисти. На 15 януари, когато ще се състоят тържественият вернисаж и пресконференция, инсталацията ще бъде "оживена" и тогава фигурките на футболистите ще започнат да извършват онанистични движения. "Това е личното ми виждане на кичозната и фройдистка Италия, традиционалистка, изпразнена от съдържание и безплодно забавляваща се", обяснява авторът.
Франция е представена като вечно стачкуваща, Холандия - като потъваща в морето страна, от която над водата стърчат само няколко минарета, Белгия е кутия от шоколадови бонбони, Швеция пък - кутия от ИКЕА, в която, както се чете на опаковката, има крило от самолет "Грипен". България е клекало с надпис "турска тоалетна".
Проста и интригуваща е презентацията на евроскептичната Великобритания - нея просто я няма на картата на Европа. Чешкият елемент е светлинна реклама с цитати от речи на президента Вацлав Клаус, който се подиграва с ЕС и оспорва глобалното затопляне.
Особено възмутено прие представянето си Полша. Художникът Лешек Хиршенберг е направил аналогия с историческата снимка от 1945 г., представяща американски войници, които издигат националния си флаг на японския остров Иво Джима. Вместо тях обаче на фона на картата на Полша двама свещеници вдигат знамето с цветовете на дъгата, символизиращо хомосексуализма. "Това е сюрреалистична визия, обединяваща неща, които не могат да бъдат обединени", обяснява Хиршенберг.
Пълна самодейност е това. Не я познавам тази художничка Елена Джелебова. Дори разбрах, че в СV-то є пишело, че имала изложба при нас, на "Шипка" 6. Но не знам доколко е вярна тази информация.
Не си спомням да е имало експозиция в галерията на Съюза на българските художници на точно тази авторка.
Какво да ви кажа, в този посткултурен свят изведнъж всеки почувства свободата да прави каквото си иска. Жалкото е, че в съвременното изкуство се появиха какви ли не шарлатани. Стигна се до крайно либерално отношение към изкуството. Изчезнаха критериите.
Въпросната инсталация, която успях да видя само по медиите, не и на живо, за мен е пошла и бездарна. Не притежава художествени качества. Разбирам, че художничката се е опитала да бъде остро саркастична.
Да търси провокация в съзнанието на хората. Да скандализира. Но като художник, като председател на СБХ и като българин не го приемам.
България не е клозетна страна, не е някакъв кенеф.
За съжаление прекалено много внимание и обърнаха медиите. Не си заслужава да се обсъжда толкова. Сега инсталацията и ще се превърне в артефакт. И като нищо цената и ще се вдигне.монитор
Няма коментари:
Публикуване на коментар