Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

сряда, 5 ноември 2008 г.

Турция

От декември 1999 г. Турция има статут на страна-кандидатка за членство в ЕС. Турция има подписано Споразумение за асоцииране с ЕС от 1963 г. т.нар. Анкарско споразумение. Отправна точка за актуалното състояние на процеса на интеграция между ЕС и Турция са заключенията на Европейския съвет от 17 декември 2004 г., в които се заявява, че е постигнато съгласие относно присъединяването на Турция като страна-кандидатка при същите критерии, които са били приложени към другите страни.

На 29 юли 2005 г. Турция подписа протокола за разширение на Анкарското споразумение. При подписването тя прави едностранна декларация, че протоколът не може да се счита за официално признаване на Република Кипър. На 21 септември 2005 г. е направена и обща контра-декларация на ЕС, с която се изразява съжаление за турската декларация по Кипър; подчертава се, че тя е едностранна; не представлява част от протокола; няма правни последици относно задълженията на Турция. Страните-членки очакват цялостното им изпълнение от турска страна и премахването на всякакви пречки пред свободното движение на стоки, включително ограничения към транспортните средства. Турската страна мотивира непълното приложение на Допълнителния протокол от своя страна с неизпълнението от страна на ЕС на ангажимента за прекратяване на икономическата изолация от турската кипърска общност.

На 3 октомври 2005 г. Съветът на министрите на външните работи на ЕС прави заключението, че Турция е изпълнила изискванията, поставени към нея с решенията на Европейския съвет от декември 2004 г. и взима решение за започване на преговори. Същевременно той одобрява и мандата на ЕС за преговорите. В мандата (рамката за преговори) като цел се посочва присъединяване. В същото време рамката е строга предвид изискванията, поставени към Турция, и предвидената схема за мониторинг. Преговорните глави са 35. Крайният резултат не е гарантиран. Преговорите могат да бъдат отложени или спрени изобщо, ако Турция не изпълнява някой от ангажиментите си. Нов елемент в сравнение с процеса на петото разширяване е, че ЕК ще съобразява хода на преговорите и с капацитета на ЕС за интегриране на нови членове.

През септември 2006 г. ЕП приема с голямо мнозинство остро критичен доклад за Турция. В публикувания на 8 ноември 2006 г. доклад на ЕК за Турция се констатира, че страната продължава да изпълнява в достатъчна степен политическите критерии за членство, но въпреки това, е отчетено намаляване на темпото на реформи през последната година.

В рамките на проведеното на 11 декември 2006 г. заседание на СОВВО е постигнато съгласие по следните въпроси, отнасящи се до преговорите за присъединяване на Турция: Съветът подкрепя препоръката на Европейската комисия от 29 ноември за частично преустановяване на преговорите. Държавите-членки се споразумяват Междуправителствената конференция с Турция да не взима решения за откриване на преговорите по посочените в комуникацията на ЕК глави, свързани с ограниченията, налагани от Турция по отношение на Кипър (Глава 1 “Свободно движение на стоки” Глава 3 “Право на установяване и свобода на предоставяне на услуги”, Глава 9 “Финансови услуги”, Глава 11 “Земеделие и развитие на селските райони”, Глава 13 “Рибарство”, Глава 14 “Транспортна политика”, Глава 29 “Митнически съюз” и Глава 30 “Външни отношения”). Съветът също така постига съгласие МПК да не взима решение за приключване на преговорите по вече открити за преговори глави, докато ЕК не установи и информира, че Турция е изпълнила поетите от нея ангажименти. Преговорите по тези глави, по които техническата подготовка е завършила, продължават.

Турската страна е реагирала с подчертано недоволство и разочарование на решението на ЕС.

В публикувания на 6 ноември 2007 г. доклад на ЕК за Турция се констатира, че страната продължава да изпълнява в достатъчна степен политическите критерии от Копенхаген, но е лимитиран напредъкът по реформата в политическия живот през последната година. Като основен принцип в преговорите с Турция се извежда връзката между темпото на преговорите и темпото на реализираните от Турция реформи.

Като изрично изискване към Турция в доклада се посочва полагането на усилия за поддържане на добросъседски отношения и за намиране на мирно решение по всички спорни въпроси със съседните държави.

В доклада се препоръчва през 2008 г. Турция да се ангажира с провеждането на ключови реформи за утвърждаване на фундаменталните права и свободи. Посочва се необходимостта от полагане на значителни усилия от страна на Турция за гарантиране на свободата на изразяване, гражданския контрол върху армията и правата на не мюсюлманските религиозни общности. ЕС очаква от Турция да положи по-нататъшни усилия и в борбата с корупцията, правосъдната реформа, профсъюзните права, правата на жените и децата.

В доклада се посочва, че Турция не е изпълнила изцяло Допълнителния протокол към споразумението за асоцииране и не е премахнала пречките за свободно движение на стоки с Кипър.

Констатира се, че страната може да бъде разглеждана като функционираща пазарна икономика и ще бъде в състояние да се справи с конкурентните сили в ЕС в средносрочен план, при условие че изпълнява своята цялостна програма за реформи.

ЕК подготвя първите изследвания в конкретни области по отношение на ефекта от разширяването на ЕС с нови страни (impact studies). За Турция към момента е изготвено изследването по отношение на енергийните доставки.Министерство на външните работи

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2