Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

петък, 2 октомври 2009 г.

Tурската баня (хамам) се възражда !

Хамам - турската баня се възражда заради туристите + фотогалерия !

30 Септември 2009

Турист от Индия се наслаждава на процедури в историческия хамам Галатасарай в Истанбул. Снимка: Ройтерс

Старите бани в Истанбул, където пашите кроели интригите си, заобиколени от грациозни държанки, са на път да се възродят след упадъка си. А ренесансът им се дължи на любопитството на туристите и развитието на спа индустрията.

Предприемачи харчат милиони долари за покупка и реставрация на най-красивите хамами в Истанбул, занемарени от десетилетия. Те разчитат на увеличаващия се брой туристи и на засилващия се интерес на турците към традициите им. “Бъдещето на хамамите е обещаващо. Хората разбраха, че това е солиден бизнес и има голям интерес за купуването или менажирането им”, казва Айдън Булут, мениджър на хамама Сюлеймание. Неговата баня е построена през 1557 година от Мимар Синан, създател на повечето известни сгради в Истанбул.

Теляк в хамама Галатасарай. Снимка: Ройтерс

Цените на турските бани са високи. Джалалоглу хамам в Истанбул - построен през 1741 година, който е бил посещаван от кайзера на Германия Вилхелм Втори и от Флорънс Найтингейл, се продава за 16 милиона долара. По-малкият Аякапъ хамам, също построен от Синан, но който в момента не се използва за баня, се продава за 3 милиона долара.

Интересът на туристите към хамамите, където услугите на теляк могат да струват до 55 долара, убеди предприемачите в бизнеспотенциала на турските бани в Истанбул. Туристите нямат търпение да ги посетят, а въображението им се подхранва от приказките за чувствения Ориент. През 2008 година Турция е била посетена от 26,3 милиона туристи, а целта е 63 милиона посетители годишно през 2023 година. Цифрата трябва да бъде достигната чрез програма за подобряване на инфраструктурата и създаването на нови дестинации и профили за почивка, в това число уелнес и балнеология.

“Нетърпението на чужденците да посетят вековните хамами помага за възраждането на интереса на турците, отказали се от родните парни бани преди десетилетия,” казва Нурхан Атасой, учен в Турската културна фондация. “Когато чух, че приятелите ми от чужбина искат да отидат в турска баня и после да споделят впечатленията си от преживяното, им завидях. Помислих си, че задължително трябва пак да отида”, казва 75-годишен турчин, който ходел в хамам като дете заедно с майка си.

Възраждането на хамамите отразява все по-засилващия се интерес към османските традиции в Турция - държава, създадена през 1923 година след рухването на Османската империя. В началните години се наблягаше на светското й развитие и скъсване с традициите. “От 80-те години обаче всичко османско е на мода”, казва Нина Ергин, експерт по османистика в истанбулския университет Коч. “Първоначално съживяването беше насочено към туристите, но след това хората започнаха да осъзнават стойността на османските артефакти и традиции и пожелаха да узнаят повече за собственото си минало”.

Много чужденци и турци обичат да пушат наргиле, някога смятано за отживелица заради появата на цигарите. Интересът към хамамите съответства и на развитието на “спа и уелнес” тенденциите в Турция, добавя Ергин. “Много хора разбират, че всъщност имаме красиви уелнес центрове, каквито са хамамите и си казват “защо да не ходим там”?, казва тя.

Официални данни за печалбите от спа и хамам индустрията няма, но Зеки Карагюлле, директор на Спа асоциацията в Турция казва, че броят на посетителите нараства.

Характерни за хамамите са дебелите каменни стени, куполовидни тавани и кубета. Веднъж влезли вътре, посетителите релаксират в горещо, изпълнено с влажен въздух мраморно помещение, осветено от сноп светлина отгоре, и се оставят на влагата да омекоти и да се просмуче в кожата им. Следва премахване на мъртвата кожа с платнена шкурка, ободряващ душ и посетителите вече могат да се изтегнат на горещите мраморни камъни в центъра на помещението, нагорещени от въздуха, идващ отдолу от пещта на дърва. Блаженството, изписано по лицата им, говори само по себе си.
“Мисля, че хамамите може отново да бъдат модерни много скоро, в случай че са добре управлявани”, казва 33-годишният предприемач Ергин Ирен. “Първо ще дойдат туристите, но след това ще се върнат и турците”.

Ирен бил влизал в хамам, докато негов приятел не му показал затворена баня в стария град на Истанбул. “Искаше да я превърне в дискотека. Толкова зле се почувствах от това, че се замислих за старите хамами. Изучих внимателно историята им, как са функционирали и започнах да мечтая да си купя една”.

През 2005-та Ирен сбъдва мечтата си, купувайки баня, построена през 80-те години на 16-ти век от Синан. В момента хамамът на Кълъч Али паша край Босфора е обграден от скеле. Ирен се надява да отвори през 2010 година и да работи главно с резервации.

В мюсюлманските държави посещаването на хамам е традиция. Ислямът акцентира върху миенето и къпането, но освен това посещението в банята има и социална функция, защото мъже и жени прекарват часове наред вътре в клюки и почивка. Понякога, както е в случая с хамама на Кълъч али паша, банята е част от комплекс с джамия и е част от магнетичната му архитектура. Хамамът е трябвало да бъде източник на доходи за религиозните институции чрез входните такси.

“Особено за жените банята е било място, където да се откъснат от семействата си и ако съпругът не е можел да обезпечи посещение в хамама на съпругата си най-малко веднъж на две седмици, то това можело да е причина за развод”, казва Ергин. “Това са били важни места, също като салоните за красота и спа процедури днес”.

Булките се срещали с приятелките си в хамамите преди сватбите си, а държанките и фаворитките на Султана ходели на баня, за да са по-благоуханни и съблазнителни. За мъжете това било място да се социализират и да отпочиват, а понякога да се отдадат и на непозволени удоволствия. Твърди се, че султан Селим Втори е умрял през 1574 година, след като се подхлъзнал и ударил главата си в пода на банята в пияно състояние.

Реставрираните хамами на Турция обаче ще бъдат далеч по-изискани.

По БТА/България Таймс


>>>


Steam rises anew in Turkey's historic bath houses !

By Alexandra Hudson

ISTANBUL (Reuters) - Old Istanbul's bath houses hosted scheming Pashas and shapely concubines before modern bathrooms sent them into decline, but their appeal to tourists and the growth of the spa industry promise a revival.

Developers are spending millions of dollars buying and restoring Istanbul's finest hammams, or steam baths, after decades of neglect. They are banking on rising tourist numbers and a surge of interest among Turks in Ottoman customs.

"There is a good future for hammams. People have realized they are a strong business and there is a lot of interest in buying or managing them," said Aydin Bulut, manager of the Suleymaniye hammam.

His bath was built in 1557 by Mimar Sinan, the prolific architect behind Istanbul's most celebrated structures.

Price tags are high. Istanbul's Cagaloglu Hammam -- built in 1741 and boasting Germany's Kaiser Wilhelm II and Florence Nightingale among visitors -- is on sale for $16 million according to estate agents Remax Turkey.

The smaller Ayakapi hammam, also built by Sinan but not currently used as a bath, is for sale for $3 million, they said.

The success of the handful of tourist-focused historic baths including the Cagaloglu, where a scrub and massage can cost up to $55, has persuaded developers of the business potential of Istanbul's dozens of other hammams.

Tourists are keen to experience them, their imaginations fueled by tales of the sensuous Orient. Turkey had 26.3 million visitors in 2008 and aims to attract an annual 63 million by 2023 with a program to boost infrastructure and market new destinations and vacation themes, including health and wellness.

OTTOMAN REVIVAL

Foreigners' eagerness to visit centuries-old hammams has helped reignite Turks' interest, which declined decades ago with the availability of hot water at home, said Nurhan Atasoy, resident scholar of the Turkish Cultural Foundation.

"When I hear my foreign friends wanting to go to hammams and talking about their experiences I envy them. I think I ought to look into it again," said the 75-year-old, who went to hammams as a child with her mother before switching to showers.

The baths' revival reflects a wider pattern of resurgent interest in Ottoman life in Turkey, a state founded in 1923 after the chaotic collapse of the Ottoman Empire. In its early decades it emphasized modernity and break with tradition.

"Since the 1980s everything Ottoman has been in vogue," said Nina Ergin, an Ottoman expert at Istanbul's Koc University.

"At first the revival was orientated to tourists, but then people started to realize the value of Ottoman artifacts and traditions and wanted to find out more about their own past."

For example, scores of tourists and Turks alike now puff on waterpipes, or nargiles, which were once deemed obsolete due to the development of the cigarette.

Interest in hammams also dovetails with a rising "spa and wellness" trend in Turkey, Ergin added.

"A lot of people are realizing that with hammams they have these really old, beautiful wellness centers already in their country, and are thinking 'why don't we go to them?'," she said.

No official figures are available for the value of the spa and hammam industry but Zeki Karagulle the director of Turkey's Spa Association said visitor numbers were increasing.

STONE DOMES

Hammams are recognizable by their thick stone walls, domed roofs and series of cupolas. Once inside, visitors relax in a hot, humid marble chamber lit by shafts of light from above, and allow the moisture to soften and penetrate their skin.

An attendant swathed in a traditional checkered sheet, called a pestemal, then scrubs the body vigorously with an abrasive cloth -- removing dead skin and leaving the layer beneath so smooth it gleams.

An invigorating dousing with water follows, and visitors are left to stretch out on the hot marble stone at the center of the chamber, heated from beneath by air circulating from a wood-burning furnace.

The look of bliss on their faces speaks for itself.

"I think hammams could be fashionable again within a very short period if they are nicely run," said 33-year-old entrepreneur Ergin Iren. "Tourists would come first, but then Turks would come too."

He had never been to a traditional hammam until a friend showed him a disused bath for sale in Istanbul's old city.

"He thought of turning it into a disco. I felt so sad about this it started me thinking about old hammams. I read up on the history, how they worked, and then dreamed of buying one."

In 2005 Iren got his chance, buying a bath house built in the 1580s by Sinan. Scaffolding now surrounds the Kilic Ali Pasa hammam in Tophane by the Bosphorus. Iren hopes it will open in 2010 as an exclusive, likely reservation-only hammam.

SOCIAL IMPORTANCE

The hammam tradition developed in Muslim countries where Islam emphasized cleanliness and washing, but independently they fulfilled an important social function, with men and women spending hours inside gossiping and relaxing.

Sometimes, as in the case of the Kilic Ali Pasa hammam, they were part of a mosque complex, hence their magnificent architecture: they were intended to provide an income source to the religious institutions through entrance fees.

"For women especially, they were a place to get away from their families and if a husband couldn't pay for a trip to the hammam at least once every two weeks it was a grounds for divorce," said Ergin. "They were a very important space like a beauty salon or a spa today."

Brides would meet female friends in hammams ahead of their weddings, and the Sultan's concubines and favorites would take to the hammam to make themselves most fragrant and alluring.

For men it was a place to socialize and repose -- also reputedly to indulge in more decadent pleasures. Sultan Selim II is said to have died in 1574 after slipping and banging his head in a hammam while drunk.

Turkey's restored hammams are set to be much more refined.

(Editing by Sara Ledwith)

http://uk.reuters.com

Portal Turkey

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2