Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

понеделник, 26 януари 2009 г.

Връзка между мен и ДПС е д-р Хасан Адемов

Светлана Дянкова: ДПС ме улеснява. Социалното дясно и ляво са измислени

24 Часа


Как се чувствате отново под светлините на прожекторите след 8 г. пауза, г-жо Дянкова?

- Добре. Ако кажа, че тези 7-8 г., през които не съм била на политическата сцена, не са си дали отражението, няма да е вярно. Въпреки това в новата ситуация се чувствам естествено. Може би защото, напускайки голямата политика, останах в социалната сфера като експерт. Политическото и експертното ниво са много различни, най-вече в отговорността. Но не съм загубила форма, натрупала съм още опит и затова съм спокойна.
- Кой ви предложи за зам.-министър?

- Предложението е на ръководството на ДПС. Не съм в кухнята на нещата. Само знам, че случайни предложения при ДПС няма. Вероятно са оценили това, което съм правила в социалната политика, и са решили, че съм подходяща да ги представлявам с оглед на техните приоритети.

- Говори се, че лично Христо Бисеров е ходил при Станишев да ходатайства за вас. Вярно ли е?

- Това е несериозно. Коалиционните взаимоотношения в правителството не допускат такава фриволност. Има установена практика за това кой предлага, кой одобрява и т.н. По-сериозни контакти между между мен и Бисеров имаше до началото на 2005 г., когато се опитахме чрез Консервативната партия да станем част от коалицията ОДС.
След като не
успяхме,
пътищата
ни се разделиха Имаше лека изненада за мен, когато той влезе в листата на ДПС, макар че може би го очаквах. Сега отношенията ми с него са като с всички останали от парламентарната група на движението, даже и по-дистанцирани. Ако трябва да се търси някаква персонална връзка между мен и някого от ДПС, това е с д-р Хасан Адемов, председателя на социалната комисия. Това е човекът, с когото работих години наред с много доверие и който най-добре може да каже дали ставам, или не за зам.-министър. Всякакви интерпретации от типа „Назначиха човек на Бисеров" са абсолютно несъстоятелни към днешна дата.

-Не се ли чувствате странно в един екип с министър Масларова, която допреди няколко години ви беше политически опонент?

- Смятам, че с нея ще работя успешно. Посрещна ме добре. Вярно е, че в 38-ото народно събрание тя беше на единия политически полюс, аз на другия. Независимо от пристрастията ни обаче свършихме огромна работа. Точно тогава започнаха повечето от реформите в социалната сфера. Винаги сме търсили допирните, а не разделящите ни точки, защото това, което правим, е за всички в държавата независимо от партийната им принадлежност. Г-жа Масларова ме представи на кабинета си с думите: "Ако преди 10 г. някой ми беше казал, че ще работим в един екип с г-жа Дянкова, нямаше на повярвам." Същото важи и за мен. Носоциалната сфера се промени. Вече не се спори дали да има пенсионна реформа, или не, дали да се въвеждат социални услуги например. Има ясен път, по който няма противоречия. Министър Масларова демонстрира приемственост в политиките. Не се отказа от нищо направено, а продължи да наслагва. Не отмени нито един закон, а само ги усъвършенства. Затова нямам вътрешен конфликт и
не правя
компромис,
ставайки част
от екипа на г-жа
Масларова

- Как оценявате свършеното от началото на мандата в социалната сфера и за какво ще се борите вие като зам.-министър от квотата на ДПС?

- Много се направи през последните 3 г. и само популисти и клиширани политици могат да го неглижират. Повечето политически заявки бяха изпълнени. Най-важното е, че се действаше принципно и балансирано - успоредно вървяха мерките за възрастните, за работещите, за майките, за бедните, социалното включване, новите услуги, грижите за хората с увреждания. Нито една група не бе подценена за сметка на друга.
Колкото до квотата на ДПС, съм улеснена, защото тази партия има категоричен центристки, либерален профил. Избирателите й не изискват някакъв специален социален подход.

- Все пак по-голямата част от електората й е беден и по презумпция ляв.

- Това не е вярно. Не споделям твърдението, че избирателите на ДПС са само бедни, земеделци и тютюнопроизводители. Сред тях има и предприемачи, и работещи, и бедни, и отговорни, и по-безотговорни родители. Затова ДПС е поддържало винаги балансирана социална политика, без уклон вляво или вдясно. За мен лявото и дясното в социалната сфера са измислени, удобни за политическа употреба категории.

- Какво ще бъде приоритет в работата ви до края на мандата?

- Аз поех социалното подпомагане и задачата ми е въвеждането на още повече модерни социални услуги в общността. Семействата с деца с увреждания очакват повече пари за рехабилитация и се надявам да ги подкрепим допълнително. Много важно е да продължим извеждането на децата от домовете. Дадената възможност за осиновяване след 6 месеца престой в институция е голяма стъпка и очаквам процедурата съвсем скоро да стартира.

- Какво става с помощите за майки на близнаци и за студентките, за които толкова се спори?

- Ще има такава помощ, но процедурата доста трябва да се усъвършенства, докато стане работеща.

- Ще тръгнат ли помощите от 100 лв. за децата, които не успеят да се запишат в градина?

- Скептична съм. До края на мандата едва ли ще стане. Трябва да се уточни за кои деца и за кои градини ще е помощта. Липсват точни финансови разчети. Има и опасност от злоупотреби. Много хора вече са си казали, че няма дори да пробват да запишат децата си в градина, за да вземат 100-те лева.

- Какво стана с Консервативно-екологичната партия, на която сте лидер?

- Няма такава партия вече. Тя съществуваше формално няколко години. Всъщност, говоря за Консервативна партия (КП), тъй като през 2000 г. се разделихме с „екологичното". След неуспешния опит да влезем в коалицията ОДС на Надежда Михайлова през 2005 г., не намерих смисъл да поддържам повече организацията. Пък и законът за партиите претърпя толкова промени, че в един момент стана невъзможно да ги изпълнявам. Много от създателите на КП си намериха други партии, много от членовете ни се умориха от пороците на прехода и отказваха да се занимават с политика. И така сега
аз съм сигурно
единственият
председател,
който се опитва
да закрие
партията си
от 3 г. чрез съда и прокуратурата.

- Как гледате на СДС сега?

- С широко отворени очи. Първата любов не се забравя. След изключването ми през 2001 г. не съм член на нито една партия, включително и на ДПС. Следя случващото се в СДС и със съжаление мога да кажа, че от 2001 г. досега не се намериха успешните формули за печеливша политика. Казвам го без капка реваншизъм.
Никога не съм допускала, че ще се направят толкова много и фатални грешки. Моите бивши колеги не можаха да преодолеят разбирането за самодостатъчност и това им попречи много за правенето на успешни политически ходове и действия. Това е рационалното, а сантименталното е свързано с горчивина, разочарование и тъга. Но им желая успех. Много исках през годините да бъдем заедно, но те не поискаха. А в политиката е като в любовта. Нужни са двама.

Светлана Дянкова е родена на 4 февруари 1960 г. в Кюстендил. Завършва електроинженерство и до 1991 г. е програмист в Габрово. От 1995 до 2001 г. е депутат от СДС и председател на социалната комисия в парламента. В синята партия се издига до член на НИС, но през 2001 г. е изключена като поддръжничка на Христо Бисеров и Йордан Цонев. През последните години е експерт в социалната комисия. Преди дни премиерът Станишев я назначи за заместник на Емилия Масларова от квотата на ДПС.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2