Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

петък, 19 март 2010 г.

Архитектурният гений Мимар Синан на гости в България !

Архитектурният гений Мимар Синан на гости в България !

Представяте ли си как бихме се чувствали, ако вместо тези 36 фотографии тука бяха побрани всичките 350 фотоса от архитектурното изкуство на Мимар Синан.

Така представи пътуващата изложба с 36 фотографии и документален филм за творчеството на известния османски архитект Мимар Синан домакинът на събитието проф. Маргарита Вълканова, директор на Националния археологически музей при БАН. България е първата страна, в която изложбата бе гост през миналата седмица. 

Предстои да бъдат посетени Гърция, Македония, Босна и Херцеговина и по-големите европейски центрове, заяви авторът на проекта за изложбата Мустафа Аксай. Фотоизложбата “Мимар Синан - архитект на всички времена” се организира от Турското посолство под патронажа на турския президент Абдулах Гюл и ще продължи пътешествието си из Европа - към Рим, Лондон и Берлин. По думите на турския посланик у нас Мехмед Гюджюк, популяризирането на един от най-великите архитекти в Османската империя в европейските столици е знаково, именно защото за Културна столица на Европа за 2010 е обявен Истанбул. “А той ще се представи чрез архитектурата, завещана ни от Синан, променила силуета на мегаполиса”, посочи посланик Гюджюк. Шефката на Националния археологически музей проф. Вълканова заяви, че големият Мимар Синан е човекът, използвал цялата традиция на наследството, в което е израснал. “За 50-годишния си творчески живот е съградил над 350 произведения на архитектурното изкуство, пред които дъхът ни спира”, допълни тя. Проф. Вълканова разказа как е имала възможност да се докосне до творчеството на Синан: “Бидейки византивист-археолог, аз имах възможността да работя в Истанбул, където и всъщност е една голяма част от творчеството на великия архитект, на мен несъмнено завладяващо ми влияе джамията “Сюлейманийе”, също така и Одринската джамия. Тя пък впечатлява с огромния си купол, който е с диаметър 31 м.” Проф. Вълканова сподели и за мостовете, чешмите и виадуктите, които архитектът строи, съчетавайки стари византийски планове със своите.
Следи от архитектурното изкуство на Мимар Синан в България
Шефката на Археологическия музей изтъкна, че и ние имаме честта да разполагаме със следи от архитектурно изкуство на Мимар Синан, каквито са джамията “Баня башъ” и “Черната джамия” в София. “Различните паметници на религиозната и гражданската архитектура облагородяват града, в който се намират”, заяви проф. Вълканова. Пример за това у нас е разположението на Софийската джамия, Синагогата и църквата “Св. Неделя” на значително малка площ една от друга. По принцип архитектите се насочват и развиват в една област от архитектурата, а той е строил с еднакъв успех и религиозни храмове, и граждански сгради, и инфраструктурни съоръжения - мостове и аквадукти. “Той е един толкова изключителен гений, че аз не случайно ви казах - дъхът на човек спира пред това, което той е направил. Нека не забравяме, разбира се, че той е главен архитект в двора на Сюлейман Великолепни”, допълни археоложката. “За Синан може да кажем, че е дошъл тогава, когато неговото творчество се оценява от властта и се стимулира”, подчерта проф. Вълканова. Председателят на Камарата на българските архитекти Георги Бакалов заяви, че архитектурата е израз на развитието на едно общество. “Това, което видях, разглеждайки изложбата, всъщност е показател как архитектурата най-добре дава представа за времето, когато през различните периоди икономиката е оказала влияние, респективно архитектите и строителите са давали насоки за развитие”, коментира изложбата архитект Бакалов.

March 2010,Wednesday

Заман / Portal Turkey

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2