Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

сряда, 14 януари 2009 г.

БЪЛГАРСКИЯТ КЕНЕФ ПРОГОВОРИ DE PROFUNDIS*

Пламен Асенов

13.01.09

Бележка от Портал Турция за въпросната статия:ПРЕПОРЪЧВАМ Я!

Имаше една стара история от поредицата “истински случки” за човек, който по невнимание глътнал стъкленото си око и то му се запряло отзад. Отишъл на доктор да го освободи от страданието, а докторът, изненадан, казал: “Абе, виждал съм много гъзове, ама гъз мене да гледа, не бях виждал”.

Сега обаче имаме нова истинска случка, която е в състояние да изненада и по-печен доктор от онзи доктор. Става дума не просто за един обикновен гъз, който гледа, а за цял кенеф, който говори.

Художничката Елена Джелебова /Желебова, както я изписват другаде/ провокира ръмжащите звуци de profundis с участието си в арт-проекта “Ентропа: Стереотипи и бариери за разрушаване”, организиран от новото чешко председателство на ЕС и инсталиран в Брюксел. Идеята на проекта е 27 художници да представят в обща инсталация – провокативно – всеки собствената си страна, за да покажат на публиката, че Европа тепърва има да извърви дълъг път до превръщането си в единно духовно пространство.

Поканена от организаторите, Елена Джелебова е представила картата на България като “турска тоалетна” /“кенеф”, както е оригиналната турска дума/ с две стъпенки и дупка някъде в района на София.

Елена Джелебова трябва да е наистина умно момиче, щом успя с толкова прости средства толкова бързо да разплиска толкова сложни страсти. Дано да е готова също да устои на вонята, която вече започва да я залива, засега само със звуци, от глъбините.

Тънко гласче от Министерството на културата например отрича да има пръст в цялата работа, като без да го питат заявява, че не знае нищо нито за проявата, нито за това кой и как е поканил българската художничка да представя България.

Това, разбира се, не е никаква новина. Отдавна е известно, че Министерството на културата в България няма нищо общо с българската култура. И не знае нищо за нея. Така че напълно в реда на нещата е чешките инициатори да не се обрънат към това министерство, защото вероятно те пък си знаят, че ще им бъде препоръчан Светлин Русев, който ще представи България като Нешка Робева. Или като нещо друго, също толкова безсмислено.

Освен това въпросното министерство явно е забравило, че не живеем в 89-та, а в 09-та година, така че неговото одобрение, неодобрение или каквото и да било мнение в случая няма абсолютно никакво значение, защото художникът в Европа, а и в целия нормален свят, е свободен да изразява собственото си мнение, а не това на Министерството на културата. Даже е призван да го прави - от принципите на самото изкуство и от духа на свободата.

По-дебеличък глас от тъй нареченото “постоянно представителство на България в Брюксел” пък определя работата на Елена Джелебова като “поровокация”. Гласът казва, че проектът е нелеп, че е обида за българското национално достойнство, че е недопустимо страна-член на ЕС да бъде представяна по такъв начин и че кенефът трябва да бъде махнат. За целта щели да бъдат предприети “дипломатически стъпки”.

Във връзка с което възникват редица въпроси. Първо – откъде се пръкна пък сега това “постоянно представителство”, което преди няколко месеца съвсем дипломатично мълча като гъз, когато Владимир Чижов нарече България “руски троянски кон в Европейския съюз”? Второ – кой от умниците в това “постоянно представителство” не е наясно, че тази “провокация” е направена специално с цел да бъде провокация, че такава е идеята, че това е смисъла на работата? А и самата Елена Джелебова си казва, че е провокация, още далеч преди мъдрото “постоянно представителство” да скочи като ощипано отзад. Трето – кое точно “национално достойнство” почитаемото представителство смята, че се е почувствало обидено? Онова национално достойнство, което саботира усилията на целия Европейски съюз за намаляване на общата енергийна зависимост от Русия и сключва сепаративни договори с Москва, като въвлича България и ЕС за десетилетия напред в икономически и политически капани? Онова национално достойнство, което краде европейски пари от джоба на собствения си народ, а после пред същия този народ обвинява Европа, че гледала на нас твърде негативно и пристрастно? Или онова национално достойнство, в което престъпните ченгета от Държавна сигурност са герои и играят ролите на крупни бизнесмени, водещи политици и управляващи държавници в България. Все някое от тези достойнства има предвид че е засегнато въпросното мъдро “представителство”, след като светкавично лансира гениалната идея, че са необходими сериозни дипломатически стъпки за махането на един обикновен кенеф.

Най-дебело обаче засега звучат гласовете, които изглежда се намират най-дълбоко в profundis-а – тези, които подемат нещо като организирана “патриотична” кампания срещу Елена Джелебова в интернет форумите, тези, които наричат художничката как ли не и предлагат…..да бъде отнето нейното българското гражданство. И ако може евентуално да бъде изгорена или разпъната на кръст – още по-добре. Разбира се, към тях трябва да се прибавят и онези самородни “патриоти”, които неорганизирано и тъпо пригласят на организираните.

Всъщност нахвърляните дотук бегли бележки доказват, че Елена Джелебова е едно не само твърде умно, но и твърде деликатно момиче. Та нали все пак тя е представила България като една чиста от фекалии и воня “турска тоалетна”. А трябваше да я представи в нейния истински вид – като мръсен и миризлив кенеф.


* de profundis /лат./ - от глъбините

http://asenov2007.wordpress.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2