Eвропейската алтернатива на Турция е неизбежна и
един ден тя ще бъде неотделима част от Европа като политическо, икономическо и културно пространство !

Орхан Памук

728x90,booking

Booking.com

travel-in-turkey

travel-in-turkey
travel-in-turkey

вторник, 15 септември 2009 г.

Не пея религиозни песни, творя духовна музика !

Не пея религиозни песни, творя духовна музика !

Лично мен славата ме безпокои. Славата може да служи както за добри цели, така може да стане и причина за себеунищожение. Това подчертава световноизвестната музикална звезда Сами Юсуф. Юсуф, който се изкачи на върха на музикалните класации с първия си албум през 2003 г., живее в Англия. “В духовно отношение напълно се фокусирах, но от гледна точка на музиката сега не съм на равнището, на което бях през 2003 г. Имам нужда да изкажа проблемите в сърцето си - предателство, огорчение, страх, надежда, лицемерие...”, казва английската звезда с азерски произход Сами Юсуф. Той подчертава, че музиката му не е религиозна, а духовна и допълва: “Турция е голяма надежда и модел за мюсюлманите.”

Сред мюсюлманските страни уважавам само Турция

Хората остават с впечатление, че музиката, която творите, е религиозна, тъй като в нея преобладава религиозният изказ. Но основата на музикалните Ви творби е много солидна и в нея има западно звучене. В кои пунктове музиката Ви се отличава от поп музиката?
Композирането на музика и писането на текстове е начин за споделяне на чувствата ми с останалата част от света. Никога не съм мислил какво пиша, нито дали ще стане поп музика или няма да стане. Въпреки че имам определен стил и разбиране, този стил се проявява в музиката. Жалко, че от появата на първия ми албум Al-Muallim на пазара насам аз се превърнах в обект, който говори много. За различни институции бях талисман или говорител. Дузини организации и групи ме обвиняваха. Впрочем аз съм много сериозен музикант, не приемам да бъда използван като средство за пропаганда на никоя група. Аз съм музикант, който се гордее с вярата и самоличността си.

Кой източен и западен музикант харесвате най-много? Кои сред турските, кюрдските и азерските изпълнители слушате?

Харесва ми да слушам всякаква музика. Сред западните изпълнители много харесвам текстовете на Боб Дилън, ритмите и мелодиите на Майкъл Джексън и гласа на Елтън Джон. Аз съм сериозен слушател на класическа музика. От турските изпълнители ми харесва Сезен Аксу. Колкото и да не разбирам, знам, че нейните песни влияят дълбоко на всички хора. Според мен тя е от редките изпълнители, които съчетават с такава изящност и красота музика и текст. Няма кюрдски или азерски изпълнители, които да слушам, но много харесвам азерската фолклорна музика. Особено Рашид Бебудов и неговия оркестър.

Имате ли някаква цел в музиката? С какви проблеми се срещате по пътя към целта, която искате да постигнете?

Цел номер едно за мен е да остана честен и да запазя уважението в произведенията си. Ако човек запази сърцето си чисто и неопетнено, това ще се отрази на музиката и на текста.

Гледате ли на музиката като на средство за възвестяване?

Музиката е вид изкуство, което трябва да съществува и винаги ще я има. Аз нося само това, което идва от сърцето ми. Това е моят път за връзка с хората.
Според какво се променят текстовете и музиката Ви? Напоследък какво Ви интересува във връзка с музиката?
Аз съм на интересно място в живота ми. В духовно отношение напълно се фокусирах, но от гледна точка на музиката сега не съм на равнището, на което бях през 2003 г. Имам нужда да изкажа проблемите в сърцето си - предателство, огорчение, страх, надежда, лицемерие... Ще повдигна тези проблеми и в следващите си албуми. Всички истински творци (надявам се, че и аз съм един от тях) минават през различни периоди в живота си. Предизвикателствата, с които се срещам сега, не са като онези в 2003 г., когато издадох Al-Muallim. Мисля, че това е някакво естествено развитие.

Има ли страна, в която искате да изнесете концерт?

Имам желание да изнеса концерт в Индонезия и някой ден да организирам голямо турне в Африка в рамките на Проекта за социална отговорност. Организирах много турнета в Европа, Америка и Близкия изток, но още не съм посещавал Азия, Африка и Тихоокеанския регион.

Мюсюлманите може би не искат идол за себе си, защото не гледат положително на понятието звезда, но Вие сте световна звезда. Какви разлики трябва да има между световните и мюсюлманските звезди?

Мисля, че терминът идол е повече обожествено като понятие и е отдаване в това отношение. Но винаги е имало известни личности и хората ги обичат по различни причини. Щастлив съм, че в моето положение мога да намеря три различни поколения и чувствам, че съм част от семейство, което наистина много се е разширило. Мен славата ме безпокои. Славата може да служи както за добри цели, така може да стане причина и за себеунищожение.

Според Вас коя страна в ислямския свят е на ключова позиция?

Само Турция е страната, която уважавам сред мюсюлманските държави. Това е пример, който останалите трябва да следват, защото в нея има свобода и семеен живот. Сигурен съм, че никъде по света положението не е съвършено, но хората поне имат свободата да избират. Същевременно Турция е една от най-бързо развиващите се икономики и работите, свързани с бъдещото й членство в ЕС, изглеждат добре.

Противоречат ли си ислямът и модернизмът?Хармонията, която сте уловили в музиката, възможно ли е да важи и във всекидневието?


Не мисля, че има несъответствия. Може да има сблъсък на изостанали цивилизации.

Какво е мнението Ви за призивите за диалог между религиите?

Имаме нужда от споделяне на общите ценности и от съвместно уважение, основано на любовта. А не от бунището на личните истини.

Защо Ви разтревожи излъчването на Вашия клип по един телевизионен канал в Турция през Рамазана, пуснат точно по време на вечеря-ифтар?

Според мен никой изпълнител не трябва да бъде пренебрегван. Но се почувствах затворен (от страна на някои медии) в една малка кутия, наречена религиозна песен. Освен друго това е неподходящ за мене стил, който не обичам. Аз използвам думата "духовен" за моя стил в музиката, защото тя идва от душата.

БЕЗПЛАТНА ПЕСЕН ЗА РАМАЗАНА

Възприемането на албумите Ви като религиозни песни в Турция, предполагам, Ви отегчава. Как се възприема албумът Ви в арабските страни, в които много Ви слушат?

Всъщност това не е чак толкова страшно за мен. Но когато си помисля за тези неща от време на време, настроението ми се разваля. В арабския свят положението е малко по-различно. Защото при тях няма разлика между светска и религиозна музика. Ако наистина им харесва, слушат. Моите почитатели никога не ме видяха като изпълнител на религиозни песни. Това е нещото, което най-много искам.

Как прекарвате времето си?

Живея в Англия. Изпитвам голямо щастие от това да бъда със семейството си. Но през този Рамазан пожелах да подаря на моите почитатели едно парче от новия си албум, който предстои да излезе. Прекарах времето си в подготовка за това. Накрая постигнахме резултат. Песента ми със заглавие You Came to Me може да се сваля безплатно с турската версия от сайта www.samiyusufofficial.com.

Вестник "Заман"

Портал Турция

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Петиция за свалянето на имунитета на Волен Сидеров

Избитите от комунистическия режим на Тодор Живков по време на т.нар. "Възродителен процес".2